Journal of Business Management And Entrepreneurship (JBME)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسنده

کار شناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بین الملل،گروه مدیریت ،دانشکده مدیریت و حسابداری ،موسسه آموزش عالی طبرستان ،ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی بازارگرایی در رابطه بین مهارت‌های اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در شرکت ناب استیل می‌باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعه‌ای و کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان شرکت ناب استیل مازندران که تعداد 150 نفر می‌باشند؛ و بر طبق جدول مورگان، 108 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده می‌باشد. ابزار گردآوری در پژوهش حاضر سه پرسشنامه که شامل پرسشنامه کارآفرینی سازمانی از پرسشنامه رابینز و کولتر (1996) و مهارت اجتماعی کارآفرینان از پرسشنامه استاندارد ماتسون و بازار گرایی از پرسشنامه نرور و اسلاتر استفاده گردیده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که شاخص مهارت‌های اجتماعی با ضریب 718/0 و به بیان دیگر به اندازه 8/71 درصد بر کارآفرینی سازمانی با حضور متغیر میانجی بازارگرایی در شرکت ناب استیل تأثیر دارد. در سطح اطمینان 95/0 و با توجه به مقدار t-value که برابر 577/18 است می‌توان گفت بین مهارت‌های اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با استفاده از مؤلفه میانجی بازارگرایی در شرکت ناب استیل رابطه وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The mediating role of market orientation in the relationship between social skills and organizational entrepreneurship in Nab Steel Company

نویسنده [English]

  • Ali Buruj Ali

Master of International Business Management, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Tabaristan Institute of Higher Education, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the mediating role of market orientation in the relationship between social skills and organizational entrepreneurship in Nab Steel Company. The current research is developmental and applied in terms of its purpose, and descriptive-correlative in terms of the nature and method of data collection. And it is specifically based on structural equation modeling. The statistical population of this research is all the employees of Nab Steel Company of Mazandaran, which are 150 people; And according to Morgan's table, 108 people were selected as a sample and the random sampling method is simple. In the current research, three questionnaires were used, including the organizational entrepreneurship questionnaire from Robbins and Coulter (1996), the social skills of entrepreneurs from Matson's standard questionnaire, and the market orientation questionnaire from Narur and Slater. The findings of the research showed that the index of social skills has a coefficient of 0.718, or in other words, a 71.8% effect on organizational entrepreneurship with the presence of the mediating variable of market orientation in Nab Steel Company. At the confidence level of 0.95 and according to the t-value which is equal to 18.577, it can be said that there is a relationship between social skills on organizational entrepreneurship using the mediating component of market orientation in Nab Steel Company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market orientation
  • social skills
  • organizational entrepreneurship
  • social skills of entrepreneurs