Journal of Business Management And Entrepreneurship (JBME)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسنده

کارشناس ارشد مدیریت کسب‌و‌کار، گرایش استراتژیک، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام‌نور گرمسار، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به ارزیابی اثربخشی مدل مدیریت دانش در دستیابی بانک تجارت به هدف ارتقاء جایگاه خود می پردازد. مدل اروپایی تعالی سازمان ( EFQM ) نیز از آن جهت انتخاب گردیده که معیارهای نه گانه لحاظ شده در این مدل تعالی، دغدغه های اساسی بانک را دربر می گیرد. تجزیه و تحلیل با در نظر گرفتن 5 فرضیه اصلی مبتنی بر 5 معیار توانمندساز مدل و 5 فرضیه فرعی با توجه به واحدهای محل خدمت پاسخ دهندگان صورت گرفته است. جامعه آماری، کارشناسان و مدیرانی است که در مدیریت های ستادی بانک تجارت در شهر تهران مستقرند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، مجموعاً تعداد 270 پرسشنامه حاوی 24 پرسش توزیع گردید که از این تعداد، 250 پاسخنامه کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق، از روش های بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده و نرم افزار SPSS برای انجام محاسبات مورد استفاده قرار گرفته است. نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که از دید کارکنان بانک تجارت در این بحث، از بین مولفه‌های مدل اروپایی تعالی سازمان، مولفه منابع انسانی دارای بیشترین اولویت بوده و مولفه شرکاء تجاری دارای کمترین اهمیت است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of knowledge management model based on EFQM in improving the competitive position of Tejarat Bank

نویسنده [English]

  • ali reza dadashi

Master of Business Administration, Strategic Orientation, Faculty of Management, Payam Noor Garmsar University, Iran

چکیده [English]

The present study evaluates the effectiveness of the knowledge management model in achieving the Tejarat Bank's goal of improving its position. The European Organizational Excellence Model (EFQM) was also chosen because the nine criteria included in this excellence model include the basic concerns of the bank. The analysis has been done by considering the 5 main hypothesis based on 5 enabling criteria of the model and 5 sub-hypotheses according to the service units of the respondents. The statistical population consists of experts and managers who are based in the headquarters of Tejarat Bank in Tehran. Using stratified random sampling, a total of 270 questionnaires containing 24 questions were distributed, of which 250 complete responses were received and analyzed. In this research, documents and questionnaires were used to collect information and SPSS software wasused to perform calculations. The results of the investigations show that from the point of view of the employees of Tejarat Bank in this discussion, among the components of the European model of organizational excellence, the human resources component has the highest priority and the component of business partners has the least importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • knowledge management
  • organizational excellence model
  • Tejarat Bank
  • EFQM