Journal of Business Management And Entrepreneurship (JBME)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (آمیخته )

نویسندگان

1 کارشناس ارشدروانشناسی صنعتی-سازمانی، گروه روانشاسی ،واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ،ایران

2 استادیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن،دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن،ایران.

چکیده

هدف این مطالعه ارائه مدل نوآوری بنیادین و استراتژیک در شرکت های طرح و ساخت پتروشیمی بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری در بخش کیفی 10 متخصص دانشگاهی و در بخش کمی 145 نفر از مدیران،معاونین و کارشناسان ارشد شرکت پترو نیرو صبا بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی ساده بود. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه دلفی(بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته(بخش کمی)استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی همگرا و واگرا مورد تائید قرار گرفت. به منظور تحلیل و اعتبارسنجی کیفی مدل نوآوری بنیادین و استراتژیک از تکنیک دلفی و اعتبارسنجی کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد مدل نوآوری بنیادین و استراتژیک شامل7 مولفه به ترتیب اهمیت مؤلفه تکنولوژی‌های انقلابی با ضریب استاندارد 93/0 در رتبه اول، مؤلفه نوآوری در بازار با ضریب استاندارد 86/0 در رتبه دوم، مؤلفه نوآوری در توسعه و برنامه ریزی نیروی انسانی با ضریب استاندارد 85/0 در رتبه سوم، مؤلفه متولد شدن صنایع جدید با ضریب استاندارد 83/0 در رتبه چهارم، مؤلفه نوآوری در فرایندهای سازمانی و ساختار سازمانی با ضریب استاندارد 82/0 در رتبه پنجم، مؤلفه نوآوری در محصول با ضریب استاندارد 78/0 در رتبه ششم و در نهایت مؤلفه قابلیت عملیاتی بودن ضریب استاندارد 75/0 در رتبه هفتم و 45 شاخص می باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting the basic and strategic innovation model in petrochemical design and construction companies

نویسندگان [English]

  • emran Bauj Khushmian 1
  • mitra sadoughi 2

1 Master of Industrial-Organizational Psychology, Department of Psychology, Tonkabon Branch, Islamic Azad University, Tonkabon, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Tonekabon Unit, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to provide a basic and strategic innovation model in petrochemical design and construction companies. The research method was mixed and the statistical population in the qualitative part was 10 academic experts and in the quantitative part 145 managers, deputies and senior experts of Petro Niro Saba Company. The sampling method was purposeful in the qualitative part and simple random in the quantitative part. Delphi questionnaire (qualitative part) and researcher-made questionnaire (quantitative part) were used to collect data. The validity of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient, convergent and divergent validity. In order to qualitatively analyze and validate the fundamental and strategic innovation model, the Delphi technique was used, and confirmatory factor analysis was used for quantitative validation. The results showed that the basic and strategic innovation model includes 7 components in the order of importance of the component of revolutionary technologies with a standard coefficient of 0.93 in the first place, the component of innovation in the market with a standard coefficient of 0.86 in the second place, the component of innovation in the development and planning of manpower with The standard coefficient of 0.85 is in the third place, the component of the birth of new industries with a standard coefficient of 0.83 is in the fourth place, the component of innovation in organizational processes and organizational structure is in the fifth place with a standard coefficient of 0.82, the component of product innovation is in the standard coefficient of 78 0.75 is in the sixth rank and finally the operational capability component is the standard coefficient of 0.75 in the seventh rank and 45 indicators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fundamental innovation
  • strategic innovation
  • innovation in human resources development and planning
  • operational capability