Journal of Business Management And Entrepreneurship (JBME)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

3 استاد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، که به با رویکرد کمی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است، اعتبارسنجی یکی از مدل‌های مفهومی موجود در ادبیات و ارائه چارچوبی از عوامل موثر بر توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران است. جامعه آماری این پژوهش شامل موسسان، مدیران، کارکنان و صاحب‌نظران کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و فعالان عرصه اقتصاد دیجیتال در کشور و حداقل حجم نمونه برای اعتبار نتایج با توجه به روش استفاده شده برای تحلیل کمی 160 است. در این پژوهش، یافته‌های پژوهش کیفی مرجع با استفاده از ابزار گوگل‌فرم در قالب یک پرسشنامه پیاده‌سازی شده و به جامعه‌ای از فعالان این صنعت ارسال شده است. داده‌های دریافت شده از طریق240 پرسشنامه تکمیل شده با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج در قالب یک مدل نهایی ارائه گردیده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که توسعه اقتصاد دیجیتال مستلزم توجه همزمان به عوامل محیطی و عوامل درون‌سازمانی است و دولت در مقام سیاستگذار نقشی کلیدی بر توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating factors affecting the development of IT-based businesses in Iran

نویسندگان [English]

  • Hossein Hajipourfard 1
  • Behzad Soltani 2
  • Abbas Tolouei Eshlaghi 3
  • Seyyed Habibollah Tabatabaeian 4

1 PhD Student in Technology Management, Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Faculty of Mechanical Engineering, Kashan University, Kashan, Iran.

3 Professor of Industrial Management, Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research, which was conducted with a quantitative approach and using a questionnaire tool, is to validate one of the conceptual models available in the literature and provide a framework of factors affecting the development of the digital economy in Iran. The statistical population of this research includes the founders, managers, employees and experts of businesses based on information technology and digital economy activists in the country and the minimum sample size for the validity of the results according to the method used for quantitative analysis is 160. In this research, the findings of the reference qualitative research were implemented in the form of a questionnaire using the Google Form tool and sent to a community of industry activists. The data received through 240 completed questionnaires were analyzed using the confirmatory factor analysis method and the results were presented in the form of a final model. The results of this research show that the development of the digital economy requires simultaneous attention to environmental factors and inter-organizational factors, and the government as a policy maker plays a key role in the development of digital businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Technology
  • IT-based businesses
  • Data-driven Economy
  • IT Economy